Zalogowany jako: .   Wyloguj się

Jedzenie ryb w ciąży - niby zdrowe, a jednak …

Zobacz artykuły na temat:ciążamamaodżywianie w ciążyrybydietazdrowa żywność
mgr Ewa Wietrak
Specjalista z zakresu suplementacji diety
Ryby - z pewnością wiele o nich słyszałaś. Warto je jeść, owszem. Ale uwaga - nie wszystkie! Zwłaszcza kobiety w ciąży powinny poznać pewne szczegóły dotyczące diety bogatej w ryby.

Kobieta w ciąży

Kobieta w ciąży

Od pewnego czasu prowadzona jest w mediach kampania propagująca wzbogacanie codziennej diety o ryby i ich przetwory. Jednak czy ryba (każda ryba) wpływa (pozytywnie) na wszystko i wszystkich?  Okazuje się, że ze względu na miejsce życia niektórych ryb i sposób ich przetwarzania, pewne gatunki ryb mogą bardziej zaszkodzić przyszłej mamie i dziecku niż pomóc.

Polecamy: Czego nie wolno jeść w czasie ciąży?

Uważaj na ryby w ciąży!

Mimo, że ryby są bogatym źródłem nienasyconych kwasów tłuszczowych, nie należy spożywać ich w ciąży bez ograniczeń ze względu na możliwość przekraczającej dozwoloną dla organizmu ciężarnej dawkę rtęci (np. tuńczyk w puszkach). Jeśli najbardziej lubimy ryby wędzone, najlepiej ograniczyć się do spożywania małej porcji maksymalnie dwa razy w tygodniu.

Wędzone produkty zawierają rakotwórcze nitrozaminy oraz bardzo dużą ilość soli, która może powodować nadciśnienie, szczególnie niebezpieczne podczas ciąży i porodu.

Polecamy: Wyprawka dla dziecka

Kwasy omega 3 a ciąża

Chcąc zadbać o prawidłowy poziom kwasów omega 3, a w szczególności DHA, który dba o układ odpornościowy i korzystnie wpływa na rozwój intelektualny oraz rozwój narządu wzroku dziecka, od III trymestru ciąży oraz podczas karmienia piersią można posiłkować się suplementami diety.

Źródłem kwasów omega-3 jest wysokooczyszczony olej z tuńczyka, w którym proporcje DHA do EPA są najbliższe mleku matki.

Tych ryb unikaj w ciąży

Ryby, które znalazły się na liście nie zalecanych kobietom w ciąży przez szwedzki Urząd Konsumenta to: okonie, szczupaki, sandacze, miętusy, wątróbki z dorsza, węgorze, surowe owoce morza, a także ryby zimnowędzone oraz wędzone.

Wybieraj takie ryby w ciąży

Bezkarnie można natomiast cieszyć się świeżymi i mrożonymi rybami pochodzącymi z otwartych mórz, oceanów, np. dorsz, makrela, sielawa, śledzie pochodzące z połowów oceanicznych, łososie morskie i oceaniczne.

Zobacz także:  Jak rozpoznać ciążę


Uwaga! Powyższa porada jest jedynie sugestią i nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem!

Redakcja poleca

Chcesz skomentować artykuł? lub wypowiedz się jako gość:

Autor:
Komentarz:
Zamów darmowy newsletter